V úterý 4. listopadu proběhla v hodině fyziky osmé třídy zajímavá laboratorní práce na téma Pascalův zákon. Žáci si během hodiny mohli ověřit, že i fyzika může být zábavná a velmi praktická. Úkolem bylo vyrobit jednoduché hydraulické zařízení. K tomu žáci použili injekční stříkačky různých objemů, plastové hadičky a vodu obarvenou potravinářským barvivem, aby bylo lépe vidět, jak se kapalina v systému pohybuje. Každá dvojice či skupinka si sestavila vlastní model a zkoumala, jak se chová kapalina, když na jeden z pístů působíme silou. Během práce jsme si s žáky vysvětlili princip hydraulického zařízení – tedy to, že tlak v kapalině v uzavřené nádobě se přenáší všemi směry stejně a tím pádem, díky působení vnější síly, je v celém objemu kapaliny tlak rovnoměrný. Zkoumali jsme také, jak se mění výsledná síla při působení na píst o větší či menší ploše. Žáci tak mohli na vlastní oči vidět, že hydraulické systémy umožňují násobit sílu, což se využívá například u brzd, zvedáků nebo hydraulických lisů. Po praktické části následovala ještě teoretická část, kdy žáci vyplňovali pracovní list s otázkami k Pascalovu zákonu. Tam si zopakovali základní pojmy a vzorec pro výpočet tlaku. Hodina se nesla v duchu objevování a spolupráce a všichni si odnesli nejen nové poznatky, ale i praktickou zkušenost s fyzikou „v akci“.
Bc. Adéla Jelínková

